زكي عمر

* التقرير الأول كنّا ، "٦٩" كانوا ، "٨" صِرْنا ، قبل الفجر ، بساعة ، "٢٠٠" بعد شويّة ، زِدْنا كمان ، "٥٠" زِدْنا ، نقصم ، "١" زِدْنا ، نقصوا "٢" زدنا ، صَبَحُمْ "١" زدنا ، زدنا ، زدنا .. قبل صلاة الفجر ، وقفنا ، حَبّينا نعد صفوفنا .. .. .. .. ماقدِرْناش . * التقرير الثاني كنّا ساعات ،...
عارف .. إن الفرق ما بيني و بينك ، هوَّه الفرق ما بين الكفر و بين البندر عارف .. و أعرف أكتر إن أنا لسّه - يادوبك - أخضر إني ماليش في أغاني الراديو .. غشيم إني ماليش في كلام الحب كوّيس ، عارف إن أنا لسّه صغيّر خالص خالص لسه صغيّر لسه باخاف م الليل و جيوشه لسه جناحي بيطلَع ريشه لسه باحاول .. أكتب...
بالضبط فى يوم 11فبراير عام 1973 وحوالى الساعة السابعة مساء تم القبض على انا وابن عزبة اولاد علام (استاذى ومعلمى ) احمد محمد شرف الدين (الف رحمة ونور عليه) من مظاهرة طلابية بميدان الجيزة ضمت مايقرب من 6 آلاف طالب من طلاب جامعة القاهرة وطلاب مدرسة السعيدية الثانوية ..خرجت المظاهرة من ساحة جامعة...
جاد الباز .. بلديَّاتي شاعر - لكن زي حالاتي الفقر ، أهو نفس الفقر و القهر ، كمثل القهر لكن .. عفواً أنا ليَّا وظيفة ، بترمي عليَّا عشرة جنيه في الشهر مِتْوظَّف . أمضي حضور الصبح ، يوماتي و اقبض آخر الشهر ، المبلغ يعني .. ممكن - يعني - مثلاً : ممكن .. أقولك : هات .. تعطيني ممكن جداً عمر الفار ما...
الشيخ إمام عيسى راجل مسكون بالنغمة أعمى .. لكن بيشوف ، أبعد من أبعد نجمة و ف عز الليل ، البرد ، الشَّرْد ، الغاشي تلاقيه ماشي ، حاضن حزمة نور ، في الضلمة . قولّلي يا عم الحاج : حَتَّام يسرق غيرك ألحانك و يتاجر - في الراديو - بأحزانك ؟ و إلامَ يعيش الأصل ف ضل الصورة ؟ - هذا يا ولدي زمن الصورة و...
أبو سمره : شوف يا جندي آني اختارتك ، دون الناس في الكفر يا جندي . الجندي : خير يا عمده أبو سمره : تزرع حتة أرض ، و تاكل منها و تشرب انت يا جندي ، راجل طيب . الجندي : أني خدام .. بس يا عمده الارض لازمها الساقيه تدور ، ترويها عايزه - كمان -...

هذا الملف

نصوص
6
آخر تحديث

كتاب الملف

أعلى