محمد الدولتلي

فتح عينيه الصغيرين في تكاسل عندما أجبره الضوء شديد البياض على ترك النوم، بدأ ينتبه الي ذلك الصفاء الذي يحيط به والنسيم زكي الرائحة الذي يتسلل الي رئتيه الصغيرتين مداعبا إياها بحنان جعلها تحاول أن تجد في الشهيق لتملأ أقصي ما تستطيع منه بين جنباتها. انتبه إلى أنامله المضيئة، كان جلد جسده كله يشف...
الحلقة العشرون ( صوت سيارات فى الخلفية ، و صوت عصافير) ( صوت منادي .. يا رب يا دايم ) يحيي : صباح الخير يا عم جميل عم جميل : صباح الورد .. وجمال الورد .. إزيك يا يحيي .. كنت فين إمبارح كدا ؟ يحيي : كنت بازور عيلة واحد صاحبنا إتوفي .. وهللا يا عم جميل كان راجل ما حدش عرفه إال و زعل عليه.. جه و...
( مشروع مسلسل إجتماعي) الحلقةالتاسعة عشر (صوت سيارات فى الخلفية ، و صوت عصافير) ( صوت أغنية عامر منيب .. حقك عليا , يا حبيب عينيا ,وحياة عنيك ) زبون : صباح الخير عم جميل : صباح الورد .. وجمال الورد .. أهال وسهال زبون : أنا وقفت لما شفت ترتيبك الحلو للورد .. مخلي شكله يريح العين عم جميل : دي...
الحلقة الثامنة عشر ( صوت سيارات فى الخلفية ، و صوت عصافير) ( صوت الراديو : صبح الصباح فتاح يا عليم .. و الجيب مافيهش وال مليم .. بس المزاج رايق وسليم ) عالء : صباح الفل يا عم جميل عم جميل : صباح الورد .. و جمالالورد .. يا صباح النشاط يا عالء .. ايه النشاط دا كله عالء : إبقي قول لبابا الكالم دا...
الحلقة السابعة عشر ( صوت سيارات فى الخلفية ، و صوت عصافير) ( صوت منادي .. يا عاطي يا وهاب ) كريمة : صباح الورد يا عم جميل عم جميل :صباح الورد .. و جمال الورد .. صباحك فل يا كريمه يا قمر كريمه : يسعد صباحك يا رب .. عايزه أسالك علي حاجه كدا عم جميل : تأمري أمر كريمه : تسلملي .. إمبارح العصر شفتك...
( مشروع مسلسل إجتماعي) الحلقة السادسة عشر ( صوت سيارات فى الخلفية ، و صوت عصافير) رضا : صباح الفل و جمال الفل عم جميل : صباح الورد .. وجمال الورد يا رضا رضا : بسم هللا ماشاء هللا .. شايف العربيه إلى معديه هناك دي عم جميل : ماشاء هللا .. حلوه فعال .. ربنا يبارك لصاحبها رضا : إمتي بقي الواحد...
الحلقة الخامسة عشر ( صوت سيارات فى الخلفية ، و صوت عصافير) ( صوت منادي .. ياهادي يا رب ) أ عماد : صباح الخير يا عم جميل عم جميل : صباح الورد .. و جمال الورد يا أستاذ عماد أ عماد : أنا جاي عايز رأيك في حاجة عم جميل : إتفضل تحت أمرك أ عماد : أنا عايز أخد رأيك في موضوع كدا إن كان حالل وال حرام عم...
( مشروع مسلسل إجتماعي) الحلقة الرابعة عشر ( صوت سيارات فى الخلفية ، و صوت عصافير) غادة : صباح الفل يا عم جميل عم جميل : صباح الورد .. و جمال الورد علي عيونك ياغاده يا جميله غادة : باقولك إيه يا عم جميل .. أعمل إيه علشان صوتي يبقى عالي ؟ عم جميل : إيه السؤال دا .. إنتي ليه عايزه صوتك يبقي عالي ؟...
( مشروع مسلسل إجتماعي) الحلقة الثالثة عشر ( صوت سيارات فى الخلفية ، و صوت عصافير) عادل : صباح الفل يا عم جميل عم جميل : صباح الورد .. و جمال الورد .. إزيك يا عادل عادل :تمام الحمد هلل يا عم جميل .. أنا عايز آخد رأيك فى حاجه عم جميل : إتفضل .. تحت أمرك عادل : شكرا يا عم جميل .. الموضوع بإختصار...
( مشروع مسلسل إجتماعي) الحلقة الثانية عشر ( صوت سيارات فى الخلفية ، و صوتعصافير) عزة : صباحك حلو يا عم جميل يا حلو عم جميل : صباح الورد .. و جمال الورد على أجمل عزة .. إزيك النهارده عزة : الحمد هلل .. زي كل يوم .. رايحه أأنتخ في الشغل و أقبض فلوس ما أستحقهاش ( تضحك ) عم جميل : إيه الكالم ده بس...
لَا َتّعّلَمْ لِمَ طَافَتْ بَخَيَالِهَا الْأَفْكَارُ هَذِهِ اَلْمَرَةِ وَهِيَّ تَنْظُرُ فِي اَلْمِرْآةِ ، لِمَ تَغَيَّرَتْ نَظْرَتَهَا لِنَفْسِهَا وَكِأَّنَهَا تَرَاهَا لِأَّوَّلَ مَرَّةٍ بَعْدَ حَفْلِ زِفَافِ اِلْيَوْمِ اَلْسَابِقِ ، وَهِيَّ مَنْ تَدْخُلُ كُلَ حَفْلٍ يُقِيّمُهُ مَنْ هُمّ...
( مشروع مسلسلإجتماعي) الحلقةالحادية عشر ( صوت سيارات فى الخلفية ، و صوت عصافير) عالية : صباح الخير يا عم جميل عم جميل : صباح الورد .. و جمال الورد .. إزيك يا عاليه ..عامله إيه عاليه : الحمد هلل على كل حال وهللا يا عم جميل عم جميل : الحمد هلل دايما .. قوليلي بقى .. مش عايزه تحكي لعمك جميل عايزه...
الصورة اليومية التي لا تتغير لشوارع المدينة في وقت الذروة صباحا ، نفس مشهد الزحام واللون الرمادي الذي يغطيه ، رائحة العوادم التي تلفظها رئات من سكان المشهد لتستنشقها رئات أخري بالتبادل فتزيد من عصبيتهم وضيق صدورهم وهم يهرولون مربوطون من أعناقهم بسلاسل الوقت الذي تدور عجلاته داهسة من يفكر في...
الحلقةالعاشرة ( صوت سيارات فى الخلفية ، و صوت عصافير) ( صوت الراديو أغنية محمد قنديل : سماح ..سماح .. يا أهل السماح لوم الهوا جارح ) ندي : صباح الخير يا عم جميل عم جميل : صباح الورد .. و جمال الورد .. إزيك يا ندي يا جميله ندي : ما بقيتش ندي الجميله يا عم جميل .. ما عدتش قادره أبقي جميله زي ما...
( مشروع مسلسل إجتماعي) الحلقة التاسعة ( صوتسيارات فى الخلفية ، و صوت عصافير) سامح : صباح الفل يا عم جميل عم جميل : يا صباح الورد .. و جمال الورد .. شفتك راجع من الشغل امبارح مش مبسوط خالص يا سامح سامح : ممكن تقول بس اني باحاول اعود نفسي على اني ما اتصدمش تاني في اصحابي .. و خصوصا لو باحبهم عم...

هذا الملف

نصوص
28
آخر تحديث

كتاب الملف

أعلى